Kolejne wyzwania dla HR-u?

Sezon urlopowy zdecydowanie mamy za sobą. Pogoda za oknem wskazuje na to, że już blisko do długich, chłodnych wieczorów. Niebawem ostatni kwartał 2022 roku, a więc czas na podsumowania i refleksje – nad tym co za nami, a co przed nami.

Czy kolejny rok przyniesie kolejne wyzwania dla działów HR? A może zmiany, które towarzyszą nam od conajmniej dwóch lat są tak poważne i długofalowe, że po raz kolejny będziemy się z nimi mierzyć?

O tym co za nami, przeczytacie w moim, subiektywnym zestawieniu hr-owych wyzwań.

Hybryda i home office – standard modelu pracy

Niejeden pracodawca w czasach przed pandemią, bał się wprowadzenia zdalnego modelu pracy jak ognia. W momencie wybuchu pandemii okazało się, że albo zdalnie, albo…wcale.

Z punktu widzenia zarządzania zespołem – oznacza to zmianę podejścia, wdrożenie innych sposobów raportowania oraz zmianę modelu zarządzania ludźmi. To nie zawsze jest proste, a przede wszystkim wymaga reorganizacji pracy. Nadal nie ma również podstaw prawnych precyzujących model pracy zdalnej – wciąż czekamy na przygotowanie takich rozwiązań w wersji ostatecznej. Praca zdalna to jednak niższy poziom identyfikacji z organizacją, który może prowadzić do większej rotacji pracowników i wzrostu kosztów rekrutacji.

Jednocześnie wielu pracowników – specjalistów, ekspertów czy managerów bardzo wysoko ceni możliwość pracy zdalnej, która poza wyzwaniami niesie za sobą liczne korzyści. Są to przede wszystkim niższe koszty wynajmu powierzchni biurowych oraz możliwość pozyskiwania specjalistów nie tylko lokalnie, nie ponosząc kosztów relokacji czy dojazdów.

Focus na rozwój kompetencji managerskich

Nowe modele pracy, to wyzwania przede wszystkim dla zarządzających zespołami managerów. Wymaga to od nich wysokich kompetencji z zakresu delegowania zadań, egzekwowania czy motywowania i kontroli. Stąd duża uważność na kompetencje managerskie i stały focus na ich podnoszenie. Jednocześnie – ogrom możliwości w obszarze wyboru szkoleń w wersji on-line, konferencji w trybie zdalnym czy dostępu do webinarów, podcastów i innych form edukacji zdalnej.

Niedobór pracowników i konkurowanie z innymi pracodawcami

Czy kolejny rok przyniesie nam niezmiennie deficyt specjalistów? Jeśli tak, warto pamiętać, że konkurencja pomiędzy pracodawcami jest ogromna. Firmy prześcigają się w sposobach przyciągnięcia kolejnych kandydatów. Oferują coraz lepsze warunki pracy, możliwości rozwoju i coraz atrakcyjniejsze wynagrodzenia. Sam proces pozyskania pracowników to ogromne wyzwanie, ale druga strona medalu to utrzymanie pracownika w organizacji.

Pracodawcy stale monitorują poziom oczekiwań pracowników, starają się na nie odpowiadać dobierając benefity, oferując elastyczne formy współpracy i budując identyfikację i zaangażowanie.

Digitalizacja procesów i narzędzia do pracy zdalnej

Wprowadzenie modelu pracy zdalnej wymogło na firmach wdrożenie narzędzi, które pozwalają na efektywną komunikację. Trudno wyobrazić sobie aktualnie pracę bez kalendarza on-line, Temasa czy GoogleMeets. Jednocześnie stale rozwijają się platformy i portale pracownika, na których można sprawdzić liczbę dniu urlopu, złożyć wniosek o dofinansowanie szkolenia, zapisać się na szkolenie wewnętrzne itp. I jak zakładam ta tendencja będzie stale się rozwijać.

Wellbeing i dbałość o zdrowie pracowników

Pandemia zmieniła nasze podejście do zdrowia własnego i zdrowia pracowników. W związku z dużymi trudnościami w dostępie do opieki medycznej pracodawcy zaczęli wracać do dawno zapomnianych zakładowych gabinetów lekarskich. Ten trend jednak nie utrzymał się.

Jednocześnie dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników to jedno z największych wyzwań stojących przed zespołami HR.

Coraz więcej firm tworzy programy corporate wellness dopasowane do profilu i rodzaju organizacji. Wprowadza działania z zakresu fizjoterapii, dietetyki, psychologii czy medycyny. Edukują, wspierają, współpracują z doświadczonymi ekspertami z danych dziedzin, zatrudniają managerów ds. wellbeingu oraz tworzą autorskie kampanie komunikacyjne.

Podsumowanie

Presja płacowa, rosnąca inflacja, niestabilna sytuacja gospodarcza, brak pracowników i rosnące oczekiwania tych, którzy są. Trudne czasy przed nami. Ważne, aby w takich wymagających czasach analizować sygnały, odpowiednio wcześnie proponować i wdrażać rozwiązania, działać w sposób planowy i zorganizowany.

 

 

Autor: Anita

 

Zostaw komentarz