Dobry Manager – 8 zachowań dzięki którym zasłużysz na to określenie

Bycie managerem zespołu to z jednej strony prestiż oraz wynik uznania ale z drugiej, także ogromna odpowiedzialność. Recept na to jak być skutecznym managerem i osiągać najlepsze wyniki jest wiele, jednak często zapominamy, że bezpośrednie przełożenie na skuteczność managera ma właśnie jego zespół. Dlatego dziś pozwólcie, że podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami i wnioskami jak być dobrym managerem dla swoich ludzi.

#1 Szanujesz czas swój i Twojego zespołu

Co to oznacza w praktyce? Godziny pracy to świętość, nie zawracasz zatem głowy swoim podwładnym po godzinach pracy by wysłali maila, zrobili jeszcze jedną szybką tabelkę lub zadzwonili do klienta. Takie zachowana wskazują, że nie szanujesz ich prawa do czasu wolnego i regeneracji a o ile nie jesteście chirurgami ratującymi ludzkie życie tabelka naprawdę może poczekać do jutra do 8 rano.

#2 Jesteś szczery

…wobec swoich podwładnych. Nawet jeśli oznacza to, że czasami musisz powiedzieć im mało przyjemną prawdę na temat ich zachowania bądź wykonanej pracy. Ważne, by zawsze mówić o faktach a nie własnych odczuciach. Szczery feedback to ogromna wartość, która pozwoli Twoim pracownikom popracować nad tymi kwestiami, które wymagają udoskonalenia a Tobie pomoże w  budowaniu autentyczności.

#3 Pamiętasz że każdy jest tylko człowiekiem

… i może mieć gorszy okres w życiu. Każdy z nas, niezależnie od stanowiska przechodzi w życiu złe chwile. Rozwód, śmierć bliskiej osoby, choroba to nie powód by pozbywać się pracownika gdy chwilowo słabiej radzi sobie ze służbowymi obowiązkami a szansa by pokazać mu, jak wartościowym jest członkiem zespołu. Poprzez wspieranie go w ciężkich chwilach dać mu do zrozumienia że na niego poczekacie.

#4 Zawsze bierzesz odpowiedzialność za swój zespół

nawet  gdy coś przeskrobie. Dobry manager to taki, który nie tylko święci  triumfy ze swoim zespołem ale także potrafi wziąć odpowiedzialność za jego porażki.

#5 Ciężko pracujesz

…zupełnie  tak jak Twój zespół. Skuteczny szef to osoba która nie siedzi w wygodnym fotelu i zza biurka wydaje rozkazy. Dobry manager nie odcina jedynie kuponów od pracy swojego teamu, chwaląc się ze ma tak dobry zespół ze sam może już nie robić nic. Wartościowy szef ciężko pracuje wraz ze swoim zespołem, jest produktywny i efektywny. Dba o swój permanentny rozwój. Nie twierdzi, że posiadł już wszystkie umiejętności. Dobry manager ma otwarty i elastyczny umysł. Inspiruje swój zespół, podsuwa pomysły i uaktywnia innych do dzielenia się swoimi. Jest ekspertem w swojej dziedzinie i chętnie dzieli się  swoją wiedzą i doświadczeniem.

#6 Potrafisz dostrzec potencjał swojego pracownika i pomagasz mu się rozwijać

Nie obawiasz się z jego strony konkurencji czy zachwiania swojego autorytetu. Dobry szef zna zalety i wady swoich pracowników. Potrafi wykorzystywać ich mocne strony ale także stymulować do rozwoju. Jest dumny z osiągnięć swoich pracowników, stawia przed nimi nowe wyzwania i cieszy się z ich zwycięstw.

#7 Potrafisz  przyznać się do  błędu

Nikt nie jest nieomylny. Ta dewiza powinna przyświecać zwłaszcza managerom. Przyznanie się do błędu to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż iść w zaparte szczególnie gdy wiemy, że popełniliśmy błąd. Paradoksalnie takim zachowaniem wzbudzimy w zespole większy szacunek. Pokazując ludzką twarz dajemy ludziom znak, że jak każdy mamy prawo do błędów ale najważniejsze, by umieć się do nich przyznać i wyciągnąć z nich lekcję na przyszłość.

#8 Oceniasz  pracownika przez pryzmat jego sukcesów a nie jednej porażki

Handlowcy mają takie powiedzenie „jesteś tak dobry jak Twój ostatni wynik”. Myślę, że to dość uniwersalne stwierdzenie i niestety większość pracowników czuje, że tak oceniana jest ich przydatność i efektywność w organizacji. Dlatego tak ważne jest by umieć na pracownika spojrzeć holistycznie. Skupić się na jego dobrych stronach, dawać mu regularny feedback i utwierdzać w przekonaniu, że jest dobry w tym co robi. Nie chodzi też o to by błędy puszczać w niepamięć. Każdy powinieneś z nim przeanalizować, poszukać przyczyn i zaradzić mu na przyszłość. To czego zdecydowanie nie powinieneś robić to sprawić by jeden błąd przysłonił Ci prawdziwy obraz tej osoby.

 

Autor: Ania