LinkedIn to obecnie najpopularniejszy portal o charakterze zawodowym. Swoje konto na Li posiada już ponad 500 milionów ludzi na całym świecie. Platforma jest też jednym z najchętniej używanych przez headhunterów narzędzi sourcingu. To wszystko sprawia, że dla coraz większej ilości kandydatów posiadanie profilu przestaje być kwestią wyboru, a powoli staje się koniecznością. Serwis ten znacznie jednak różni się od Facebooka czy Instagrama. Nie wrzucamy selfie ani nie tagujemy się w modnych knajpach, tutaj dbamy przede wszystkim o swój personal branding.
Co daje nam konto na LinkedIn?
Samo posiadanie konta na LinkedIn oczywiście nie sprawi, że będziemy postrzegani jako profesjonaliści czy zostaniemy obsypani nowymi możliwościami biznesowymi i atrakcyjnymi ofertami pracy. Jeśli jednak wiemy jak poprawnie stworzyć swój profil, a następnie umiejętnie go prowadzić, LinkedIn będzie dla nas niezwykle przydatnym narzędziem. Dlaczego?
Po pierwsze, pozwoli nawiązać nam cenne kontakty, które mogą zaowocować interesującymi propozycjami w przyszłości. Dzięki kontu możemy otrzymywać ciekawe oferty pracy od headhunterów/rekruterów niedostępne na zwykłych portalach z ogloszeniami o pracę. Dobrze poprowadzony profil pomoże nam także zbudować pozycję eksperta. Ponadto sprawdzi się w śledzeniu etapów kariery osób, którym udało się wiele osiągnąć w interesującej nas branży. Dzięki temu skuteczniej wyznaczymy własną ścieżkę kariery.
Jak skutecznie prowadzić swoje konto na LinkedIn?
Posiadanie konta na LinkedIn ma wiele zalet pod warunkiem, że odpowiednio je prowadzimy. Założenie profilu to nie wszystko. Nic nam ono nie da, jeżeli profil jest pusty, a my sami nieaktywni.
Kilka kroków do zbudowania skutecznego konta na Li
➢ Wypełnij profil w 100%.
LinkedIn posiada wskaźnik wypełnienia profilu. Jeśli pracodawca lub rekruter odwiedzą Twoje konto, powinni móc łatwo odszukać niezbędne informacje. Jeśli zostawisz profil nieuzupełniony w 100%, ograniczasz im dostęp do informacji na swój temat. Dlatego poświęć chwilę i upewnij się, że stopień wypełnienia przy Twoim profilu wskazuje maksymalny poziom.
➢ Ustaw swój spersonalizowany link.
Domyślnie LinkedIn przyznaje Twojemu profilowi adres w postaci ciągu przypadkowych znaków. Jeśli chcesz umieścić adres profilu na swojej stronie www, blogu, wizytówce albo nawet w wiadomości email, warto go spersonalizować. Twój niestandardowy adres URL musi zawierać od 5 do 30 liter lub cyfr. Nie używaj spacji, symboli ani znaków specjalnych.
➢ Skup się na nagłówku.
To idealne miejsce, aby zaintrygować odwiedajacego nasz profil i zachęcić do czytania dalej. Nagłówek to miejsce, gdzie poza stanowiskiem można (a nawet trzeba) wpisać słowa kluczowe, które najlepiej nas opisują. Dzięki temu jeśli ktoś poprzez wyszukiwarkę będzie poszukiwał osób podobnych do nas, trafi na właściwy profil. Dobrą praktyką jest dopisanie w nagłówku branży. Poza branżą warto umieścić tu też kluczowe obowiązki np. zarządzanie łańcuchem dostaw ; kontroling itd. To zwiększa znacząco szansę na odnalezienie nas przez potencjalnego pracodawcę. Nagłówek wyświetla się zaraz obok Twojego imienia. Jeśli nic nie wpiszesz, LinkedIn domyślnie użyje tutaj nazwy Twojego obecnego stanowiska.
➢ Zadbaj o zdjecie profilowe.
Statystyki mówią, że profile, które mają zdjęcie są odwiedzane kilkakrotnie razy chętniej niż te, które go nie posiadają. Ważną kwestią jest również dobranie odpowiedniej fotografii. Zdjęcia „z ręki” lub w lustrze lepiej zachować na inne okazje. Wizerunek na LinkedIn powinien być profesjonalny. Zdjęcie musi być wyraźne i przedstawiać jedynie właściciela profilu.
➢ Napisz skuteczne podsumowanie zawodowe.
Dlaczego jest ono tak istotne? Po pierwsze, znajduje się na samej górze Twojego profilu. Pracodawca zobaczy je, zanim dojdzie do doświadczenia. Po drugie, skutecznie napisane podsumowanie zawodowe będzie stanowić kwintesencję Twoich kluczowych kompetencji, najważniejszych dokonań i umiejętności. Tym samym zachęci do dokładnego przeczytania Twojego profilu. Uwaga: tutaj też warto dodawać słowa kluczowe, po których rekruterzy mogą Cię wyszukiwać.
➢ W pełni wykorzystaj opis stanowiska.
Czego szuka pracodawca na Twoim profilu? Konkretnych umiejętności oraz osiągnięć zawodowych, które mogą potwierdzić, że posiadasz te umiejętności! Skup się na nich, kiedy opisujesz swoje stanowisko. Nie wpisuj tutaj szczegółowej listy obowiązków, którymi zajmujesz się na co dzień. Uzupełnij te najważniejsze, które świadczą o Twojej wartości jako kandydata. Kiedy tylko możesz, używaj liczb i mierzalnych danych, aby opisać swoje doświadczenie i dokonania zawodowe. Dlaczego? Po pierwsze, liczby przyciągają uwagę. Po drugie, konkretne dane są bardziej przekonujące.
➢ Spraw by inni potwierdzili Twoje umiejętności.
Wiesz już, że umiejętności to jeden z najważniejszych elementów CV. Na LinkedIn nabierają one jeszcze większego znaczenia. Lista umiejętności potwierdzona przez współpracowników, podwładnych albo partnerów biznesowych zwiększy Twoją wiarygodność i doda wartości profilowi. Do CV możesz wpisać praktycznie wszystko. Przekonanie kilkunastu osób, aby imiennie potwierdziły wymyśloną przez Ciebie umiejętność, jest już trudniejszym zadaniem. Dlatego stwórz listę kluczowych kompetencji, które posiadasz i z którymi chcesz być kojarzony. W żadnym wypadku nie stawiaj na ilość. W innym przypadku skończysz z bezwartościową listą kilkudziesięciu umiejętności i nikt nie będzie wiedział, w czym właściwie jesteś dobry.
➢ Zbieraj rekomendacje.
Personalne rekomendacje to jeden z najważniejszych elementów Twojego profilu. Rekruterzy wiedzą, że umiejętności są często potwierdzane przez znajomych. Duża liczba personalnych rekomendacji za konkretne dokonania jest już znacznie trudniejsza do zbudowania i tym samym cenniejsza dla rekrutera. Tym samym profil pełen rekomendacji jest znacznie bardziej wiarygodny.
➢ Co jeszcze warto dodać do profilu na LinkedIn?
Wszystko, co potwierdza Twoje kompetencje oraz osiągnięcia zawodowe. Dodaj sekcje: projekty, nagrody i wyróżnienia oraz wolontariat. Pamiętaj, że możesz dodać różnego rodzaju multimedia np. prezentacje, zdjęcia oraz filmiki. Wystąpienie na ważnej branżowej konferencji albo ciekawy projekt w portfolio mogą powiedzieć więcej niż najlepszy opis!
➢ Przyłącz się do grup branżowych.
Eksperci dyskutują w branżowych grupach, zawierają znajomości i wymieniają się doświadczeniami. Wiele osób nawiązuje cenne kontakty biznesowe albo znajduje atrakcyjną pracę. Znajdź grupy, na których wypowiadają się eksperci z Twojej branży i staraj się brać udział w dyskusjach. Jeśli masz coś ciekawego do powiedzenia, dodawaj komentarze i przyłączaj się do wątków.
➢ Publikuj ciekawe treści, aby budować własną markę.
Jeśli przeglądając branżowe artykuły, natrafisz na coś szczególnie ciekawego (branżowy news, przydatny artykuł), opublikuj to na swoim profilu. Możesz też dodać artykuł w branżowej grupie dyskusyjnej i opatrzyć go swoim komentarzem. Dzielenie się wiedzą branżową pozwala Ci budować wizerunek eksperta, zaangażowanego w swoją pracę
➢ Buduj świadomie sieć kontaktów zawodowych.
Dodawaj do swojej sieci kontaktów osoby z branży, współpracowników i partnerów biznesowych. Networking may nieoceniony wpływ na rozwój kariery. Rozbudowana sieć kontaktów sprawi, że treści, które publikujesz, wyświetlą się większej ilości osób. Jeśli ktoś poda te treści dalej albo skomentuje, Twój profil wyświetli się kolejnym osobom. Większa ilość wyświetleń sprawia, że Twój profil zaczyna się częściej wyświetlać w sekcji często odwiedzanych profili. A to z kolei prowadzi do jeszcze większej ilości wyświetleń…W ten sposób na Twój profil trafiają kolejne osoby związane z branżą i coraz więcej headhunterów.
➢ Najlepszy sposób na zwrócenie na siebie uwagi rekrutera to…
dodanie go do swojej sieci kontaktów. Większość ludzi uważa, że to nie wypada. Nic bardziej mylnego! Prawda jest taka, że rekruterowi zależy na znajomości z kompetentnymi kandydatami. Na tym przecież polega ich praca: szukają ludzi o konkretnych kompetencjach jeśli jesteś taką osobą będziesz dla nich cennym kontaktem.
LinkedIn zarówno na świecie jak i w Polsce stał się najpopularniejszym serwisem zawodowo-biznesowym. Stanowi swoistą kopalnię skarbów dla rekruterów z wręcz nieograniczonymi zasobami. Sprawdź, czy jest ważny w Twojej branży i jeśli tak, koniecznie załóż konto. Dobrze zoptymalizowany profil przełoży się na ilość odwiedzin, a te z czasem na oferty pracy od headhunterów.
Autor: Ania