Drodzy managerowie zarządzający zespołami, słysząc hasło satysfakcja czy zaangażowanie zapewne myślicie sobie, że to przecież działka HR-u. Waszym zadaniem jest zapewnić jak najwyższą efektywność zespołu: wypracować jak najlepszy wynik, zrealizować założone cele. A czy wiecie, że owa efektywność to właściwie nic innego jak kompilacja satysfakcji z pracy oraz zaangażowania wkładanego w jej wykonanie? I choć za mierzenie ich poziomu faktycznie w organizacjach odpowiadają działy HR to z punktu widzenia efektywności samego zarządzania niezbędne jest, byście wiedzieli czym różnią się od siebie satysfakcja i zaangażowanie oraz jakie czynniki bezpośrednio mają na nie wpływ.
Satysfakcja a zaangażowanie
Choć istnieje szkoła mówiąca, że jedynie usatysfakcjonowani pracownicy mogą być efektywni to nie należy zapominać, że praktycznie w każdej organizacji znajdziemy pracowników usatysfakcjonowanych głównie tym, że niespecjalnie muszą się oni angażować w swoje obowiązki 🙂 Ważne jest by zrozumieć, że satysfakcja i zaangażowanie choć są odrębnymi aspektami naszego funkcjonowania to najczęściej są ze sobą powiązane.
Na początek przyjrzyjmy się, w czym objawia się niska satysfakcja a w czym niskie zaangażowanie.
Niski poziom satysfakcji skutkować może:
- negatywnymi wypowiedziami nt. firmy
- negatywnymi wypowiedziami nt. współpracowników, przełożonych, właścicieli
- nadmierną koncentracją na sytuacjach trudnych i konfliktowych
- nieprzestrzeganiem zasad i reguł panujących w organizacji
- nieposzanowaniem wartości firmy
- absencją chorobową
- niską lojalnością wobec firmy i gotowością do zmiany pracy
- niedzieleniem się wiedzą i doświadczeniem z innymi
Niski poziom zaangażowania skutkować może:
- wywiązywaniem się z powierzonych obowiązków w minimalnym stopniu
- problemami z realizacją założonych celów
- dużą liczbą popełnianych błędów oraz tłumaczeniem ich zewnętrznymi, niezależnymi czynnikami
- bojkotowaniem monitoringu efektywności pracy
- skracaniem czasu efektywnej pracy (np. niepotrzebne przerwy, wcześniejsze wychodzenie z pracy)
- roszczeniowością
Jak widać, to zaangażowanie ma zdecydowanie większy wpływ na obszar bezpośrednio powiązany z efektywnością. Nie należy jednak w żadnym wypadku pomijać dbania o satysfakcję pracowników gdyż efektywny lecz nieusatysfakcjonowany pracownik odchodząc z organizacji także finalnie będzie miał wypływ na niską efektywność.
Co wpływa na zaangażowanie i satysfakcję pracowników
Pochylmy się zatem nad czynnikami, które mają wpływ na wzrost satysfakcji i zaangażowania.
Czynniki kształtujące satysfakcję:
- poziom wynagrodzenia
- stabilność zatrudnienia
- atmosfera
- wiarygodność firmy
- work life balance
Czynniki kształtujące zaangażowanie:
- jasne oczekiwania względem pracownika, feedback odnośnie jego pracy
- zrozumiałe i przejrzyste systemy motywacyjne
- właściwa organizacja pracy
- przestrzeń na wykorzystanie i rozwój własnego potencjału, kompetencji
- swoboda w działaniu i podejmowaniu decyzji we własnym obszarze
- relacje z przełożonymi
Każda organizacja powinna monitorować poziom satysfakcji i zaangażowania swoich pracowników. Ważne by tego typu badania nie miały charakteru incydentalnego lecz były stałym elementem polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Tylko dzięki stałemu monitoringowi organizacja jest w stanie podjąć odpowiednie działania.
Jednak to Wy managerowie powinniście w obrębie swoich zespołów być wyczuleni na przejawy braku satysfakcji z pracy bądź niskiego zaangażowania w wykonywanie swoich obowiązków i wychwytywać takie zachowania. Ważne też by umieć prawidłowo zdiagnozować co jest powodem spadku efektywności w zespole i próbować w miarę sowich możliwości temu zaradzić. O ile na tak obiektywne kwestie jak system premiowy, stabilność zatrudnienia czy poziom wynagrodzenia jako menagerowie niekoniecznie macie wpływ o tyle możecie już zadbać o poprawne relacje z podwładnymi, zwiększenie samodzielności pracownika czy jego lepszą organizację pracy.
Autor: Ania