„Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia. Opowieść o przywództwie.” Patrick Lencioni

Brian, bohater książki Lencioniego zapytał swój zespół:

„ Ilu z was naprawdę lubi swoją pracę ?”

„Ilu z was odczuwa ekscytację na myśl o przyjściu do pracy? Ilu z was jest w dobrym nastroju, gdy tu jedziecie?

Dodał „..moim zadaniem tutaj, jest sprawić, byście polubili swoją pracę. Żebyście chcieli do niej przychodzić”

Dlaczego warto zajmować się poczuciem szczęścia w pracy?

Satysfakcja z pracy wpływa bezpośrednio na cele i efektywność zespołu, wyniki finansowe firmy, rotację i absencję pracowników. Nawet jeśli nie widać tego od razu, czasami brak zadowolenia z pracy i ciągły stres może przynieść skutki w późniejszym czasie w postaci wypalenia zawodowego, uzależnień, a w konsekwencji poważnych chorób. Nawet jeśli pozornie w pracy nie zauważamy spadku zaangażowania to stres i brak satysfakcji może wpływać na zaburzenia relacji w życiu prywatnym, gdzie niektórzy odreagowują niepowodzenia lub przeciążenia w pracy.

Szczęście w pracy Polaków

Ubiegłoroczne badanie   „Szczęście w pracy Polaków” firmy JOBHOUSE pokazuje, że Polacy są umiarkowanie zadowoleni ze swojej pracy. Kluczowymi czynnikami wpływającymi na poczucie szczęścia poza wynagrodzeniem( 86%) są: relacje z przełożonym(75%), poczucie sensu wykonywanej pracy (73%) oraz przyjazna atmosfera( 72%). Badania pokazuję, że kluczowy wpływ na poczucie szczęścia mają przełożeni.  Niezależnie od sytuacji firmy i kultury organizacyjnej to przełożony zmieniając swoje podejście może w pewnym stopniu zmienić poczucie szczęścia w pracy.

Jak to zrobić aby odnaleźć szczęście w pracy?

Jak uniknąć powyższych konsekwencji? Zachęcam do przeczytania książki „ Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia. Opowieść o przywództwie”

Książka mówi o przywództwie ale myślę, że da też wiele do myślenia pracownikom, którzy też mogą zmienić sposób postrzegania swojej pracy i codziennych zadań.

Książka napisana jest w formie opowieści, którą czyta się jednym tchem. Jednocześnie poznajemy metody w jaki sposób wzbudzać motywację w zespole i jakie kroki podjąć by podnosić poziom zaangażowania. Autor pokazuje także przyczyny braku poczucia szczęścia w pracy, ale też wskazuje jak sobie z nimi radzić.

 

3 obszary, które mają kluczowy wpływ na szczęście  w pracy:

 

Anonimowość

Ciężko angażować się w pracę kiedy jesteśmy „niewidzialni” . Każdy człowiek ma silną potrzebę relacji, dostrzeżenia jego osoby oraz docenienia pracy. Łatwiej jest nam poczuć się dobrze w pracy w momencie kiedy znamy naszych współpracowników. Kiedy wiemy co lubią, co robią w wolnym czasie, jakie mają problemy. Aby budować relacje w zespole powinieneś wiedzieć kim są Twoi pracownicy prywatnie oraz zachęcać zespół do wzajemnego poznawania się choćby integrując go i dając mu na to czas i przestrzeń. Ważne, aby budowanie relacji nie było jednorazową sytuacją, a procesem na stałe goszczącym w kalendarzu Twojego zespołu. Każdy z nas ma potrzebę relacji z drugim człowiekiem. Jesteśmy w końcu istotami społecznymi. Dlatego zadbanie o ten obszar przyniesie efekty, które będziesz dostrzegał w poprawie atmosfery w zespole i zaangażowaniu swoich pracowników.

Brak poczucia doniosłości

Każdy chciałby, żeby jego praca miała wartość i znaczenie. Chcemy wiedzieć po co wykonujemy daną czynność. Jeśli nie widzimy sensu i wagi wykonywanej pracy z czasem może pojawić się znużenie, a po nim frustracja.  Co zrobić, aby tego uniknąć? Brian w opowieści pytał swoich pracowników komu pomagają i na kogo ich praca ma bezpośredni wpływ. Nie musi to być coś wielkiego i głębokiego. Chodzi raczej o bezpośredni wpływ np. na pracę współpracowników. Jeśli ja nie wykonam swojego zadania ktoś inny nie wykona swojego. Rolą kierownika jest podkreślanie znaczenia pracy każdej osoby z podległego zespołu. Możecie podczas wspólnych spotkań omawiać znaczenie wykonywanych przez Twoich pracowników zadań, dzięki temu nabiorą one nowego sensu. Pamiętajmy, że praca na każdym poziomie jest istotna bo relacje w firmie i wykonywane zadania to zbiór naczyń połączonych.

Niewymierność

Pracownicy muszą wiedzieć jak mierzyć swoją pracę i jakie efekty ona przynosi. Brak widocznych postępów, jasnego celu i możliwości jego osiągniecia demotywuje. Ponadto Lencioni podkreśla, że efekty pracy powinniśmy mierzyć sami co daje jednocześnie poczucie wpływu na dany wskaźnik. Lubimy widzieć, że idziemy w dobrym kierunku i odczuwamy satysfakcję z poprawy wyników. Oczywiście wskaźniki te powinny być omawiane i ustalane z przełożonym. Jeśli nie mierzymy efektów pracy zaburzona zostaje nasza potrzeba autonomii i rozwoju.

Każdy z powyższych aspektów jest dokładnie omawiany, a w książce pojawia się przykłady na to w jaki sposób komunikować się ze swoim zespołem, żeby wpleść je do codziennej pracy i podnosić zaangażowanie. Dlatego warto sięgnąć po tę lekturę i czerpać z niej inspirację nie tylko do pracy z zespołem, ale również do zmiany postrzegania własnych zadań.

 

Autor: Edyta

Zostaw komentarz