O wellbeingu i zdrowiu w pracy słów kilka.

Temat zdrowia i wellbeingu pracowników stał się bardzo popularnym tematem.

W tym roku, jak nigdy przedtem firmy kładą nacisk na zdrowie pracowników obawiając się zwiększenia absencji spowodowanej przez COVID, jednocześnie uświadamiając sobie ogromne znaczenie wpływu zdrowia pracowników na organizację oraz poprawę efektywności.

Ale czy podstawowe benefity są wystarczające?

Pakiety opieki medycznej czy owoce na stołówkach stały się już standardem. Coraz częściej firmy stawiają na organizację szkoleń z zakresu radzenia sobie ze stresem, mindfulness czy tworzenie miejsc relaksu, aby lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy. Ale czy to wystarczy aby poprawić zdrowie i dobrostan pracowników? Czy zwiększy zaangażowanie pracowników i w konsekwencji wyniki finansowe firmy?

Niestety są to elementy, które owszem są ważne i niezbędne w procesie budowania kultury dbania o dobrostan pracowników. Jednak nie będą wystarczające do zwiększenia wyników i realnego wpływu na kondycję fizyczną zespołów.

Aby to zrozumieć na początek przyjrzymy się definicji wellbeingu i temu co wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie i zaangażowanie.

Czym jest wellbeing?

Wellbeing to w wolnym tłumaczeniu dobrostan, dobre samopoczucie. Osoby, które dbają o siebie i swoje potrzeby czują się komfortowo, są w stanie w pełni wykorzystywać swój potencjał, są odporne psychicznie i dobrze radzą sobie ze stresem.

Niestety jeśli zaniedbamy własne samopoczucie i kondycję psychofizyczną mogą pojawić się problemy ze snem, koncentracją, spadek zaangażowania, wypalenie zawodowe, osłabiona odporność a w konsekwencji nawet poważne problemy zdrowotne.

Zaniedbanie obszaru weelbeingu  w organizacji może wpłynąć negatywnie na kondycję finansową firmy.

Niesie to ze sobą  duże koszty związane z nierealizowanymi projektami, rotacją wpływającą na rosnące koszty rekrutacji, czy kosztami wynikającymi z absencji. Dlatego właśnie firmy powinny dbać o zapewnienie odpowiedniego dobrostanu swoich pracowników.

 

Co zatem wpływa na nasz dobrostan i w jaki sposób możemy go wzmocnić z poziomu organizacji lub też managera?

Według Martina Seligmana, twórcy pojęcia psychologii pozytywnej oraz modelu PERMA w tzn. Wellbeing theory, na dobrostan i dobre samopoczucie każdego człowieka składa się 5 czynników:

  1. Pozytywne emocje
  2. Zaangażowanie
  3. Relacje
  4. Poczucie sensu, celu
  5. Docenienie, osiągnięcia

Na powyższe czynniki bardzo często można wpływać dbając o odpowiedni poziom kultury organizacyjnej pełnej szacunku i uznania dla pracy ludzi w organizacji. Warto również zadbać o określony standard zarządzania zespołami spójny z wartościami firmy http://opelz-blog.de/bokstaven-u/index.html , zapewniając kadrze managerskiej dostęp do szkoleń i wsparcia w trudnych sytuacjach personalnych.

W jaki sposób manager może pozytywnie wpływać na poziom wellbeingu pracowników?

Nie zawsze drogie benefity, szkolenia dają wymierne korzyści. Czasem proste działania poprawiające atmosferę pracy mogą wpłynąć na jakość pracy i zaangażowanie zespołów. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa kierownik, który na co dzień wpływa bezpośrednio na motywację i zaangażowanie swojego zespołu.

Poniżej kilka prostych rozwiązań z poziomu managera zgodnych z modelem PERMA. Można je wdrożyć w łatwy sposób, nie generując gigantycznych kosztów a przy tym widząc wymierne efekty:

  • W jasny i klarowny sposób określaj zadania swojego pracownika, tak aby dokładnie wiedział czego i w jakim terminie oczekujesz.
  • Ustalając cele pamiętaj aby były one adekwatne do umiejętności pracownika i realne do osiągnięcia.
  • Zaangażuj swój zespół do ustalania celów. Korzystaj z propozycji i inicjatyw zespołu-możesz się zdziwić jak trafne i kreatywne pomysły mogą się pojawić
  • Ustalaj priorytety, tak aby każdy wiedział co w danym momencie jest kluczowe
  • Bądź wyrozumiały i okazuj zrozumienie
  • Wspieraj i bądź dostępny w sytuacjach awaryjnych, deklaruj pomoc
  • Pozwalaj na popełnianie błędów. O ile nie są one nagminne czasem mogą przynieść nowe spojrzenie i nowe rozwiązania. Najważniejsze aby wyciągać wnioski z takich sytuacji
  • Szanuj prywatny czas swoich pracowników, nie dzwoń, unikaj zlecania nadgodzin.
  • Dbaj o work-life balance swoich pracowników, każdy potrzebuje czasu na regenerację sił,
  • Organizuj pracę tak aby każdy miał czas na pracę własną np. 8-10 czas na pracę własną odpisywanie maili, spotkania zaczynamy od 10. Jesteśmy obecnie zasypywanie morzem informacji. Każdy mail wybija nas na kilka minut z pisania ważnego raportu. Nasz mózg nie jest wstanie szybko przełączać się z zadania na zadanie. Oczekiwanie, że każdy będzie dla nas dostępny o każdej porze i natychmiast odpowie na nasze zapytania może generować błędy w kluczowych zadaniach. Zanim zrobisz tzw.”wrzutkę” upewnij się czy twój pracownik nie robi ważnego zadania, które wymaga skupienia.
  • Ustalaj priorytety, tak aby każdy wiedział co w danym momencie jest kluczowe
  • Dbaj o relacje w zespole, rozwiązuj konflikty. Dobre relacje w zespole zwiększają przywiązanie do firmy i zaangażowanie. Zawsze chętniej idziemy do pracy jeśli lubimy osoby z którymi pracujemy
  • Zachęcaj zespół do dbania o własne zdrowie być może poprzez wspólne posiłki, czy wypady na rower po pracy

Spędzamy w pracy 1/3 naszego dnia, często jesteśmy myślami w naszych zadaniach i projektach znacznie dłużej niż standardowe 8 godzin. Warto w tym wszystkim znaleźć złoty środek i zadbać o siebie i swoje zespoły aby nie generować dodatkowych czynników stresowych. Poprawi to efektywność pracy, zaangażowanie i jednocześnie zdrowie pracowników. Czasami proste rozwiązania przynoszą większe korzyści, których nie da nam wielka inwestycja jedynie pozornie wpływająca na wellbeing.

Dbajcie więc o siebie i o swoje zespoły.

Autor: Edyta